وظایف محوری مدیریت برنامه ریزی و توسعه
-
مدیریت برنامهریزی و توسعه آموزش موسسه اموزش عالی صبادر زیر مجموعه معاونت آموزشی در راستای سند راهبردی دانشگاه و به منظور كمك به انجام رسالتهای آموزشی تشكیل شده است. ماموریت اصلی این دفتر هدایت فرآیندهای آموزشی دانشگاه با توجه به سیاستهای كلان توسعه ملی، منطقهای و محلی، ارزشهای حاكم بر نظام آموزش عالی كشور، راهبردهای توسعه آموزش عالی كشور، انتظامات جامعه، و هدفهای دانشگاه فردوسی مشهد مصرح در سند راهبردی دانشگاه، میباشد. این ماموریت از طریق فراهم ساختن بستر مناسب برای بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری در دانشگاه انجام خواهد شد. بهبود فرآیند آموزش، مستلزم برنامهریزی، رهبری آموزش مداوم، ارزشیابی، پژوهش و بازنگری مداوم برنامههای آموزشی میباشد. دفتر برنامهریزی و توسعه آموزش به منزله بازوی تصمیمسازی و برنامهریزی معاونت آموزشی و تحصیلات تكمیلی در راستای بهبود فرآیند آموزش و در نتیجه ارتقای رتبه دانشگاه در این حوزه از طریق بهبود كیفیت آموزش در مقاطع تحصیلی و گروههای آموزشی و عمل خواهد كرد.
مهم ترین وظایف مدیریت برنامهریزی و توسعه آموزش دانشگاه در پنج حوزه محوری زیر قابل تجمیع است.
حوزه یك. برنامهریزی آموزشی
- انجام مطالعات آمایش آموزش عالی در مقیاس دانشگاه فردوسی مشهد به منظور اتكای تصمیمات مربوط به توسعه و تعدیل رشته – دورههای آموزشی بر یك مبنای علمی و معتبر
- مطالعه و ارزیابی ضرورت « استمرار وجود»، « توسعه» و یا « حذف» رشته – دورههای دایر براساس بازنگری در مطالعات نیازسنجی و اقتضائات سند راهبردی دانشگاه
- طراحی مدل ارتقای كیفیت آموزش در گروههای آموزشی
- طراحی و اجرای مدل نیازسنجی گروههای آموزشی برای جذب اعضای هیات علمی
- بازنگری و ارزشیابی از نحوه طراحی و اجرای برنامههای آموزشی در گروههای آموزشی دانشگاه
- طراحی مدل توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه براساس بازنگری و ارزشیابی از میزان پاسخگویی برنامههای آموزشی كنونی دانشگاه به انتظارات جامعه
- بازنگری و ارزشیابی از عملكرد دانشگاه در برنامه بازاریابی آموزش عالی در مقیاس محلی و ملیحوزه دو. برنامهریزی درسی
- مدیریت برنامههای توسعهای دانشگاه در فرآیند ارزشیابی، بازنگری و تدوین برنامههای درسی مطابق با انتظارات وزارت متبوع و نظارت بر اجرای برنامه
- ترغیب و كمك به گروههای آموزشی برای بازنگری برنامههای درسی و دورههای آموزشی و تهیه برنامه درسی جدید به شیوه علمی، متناسب با نیازهای جامعه و انتظارات شغلی داوطلبان تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد
- طراحی و بازنگری بانك برنامههای درسی دانشگاه به صورت رایانهای
- فراهم ساختن بستر لازم برای هدایت گروههای آموزشی در طراحی برنامهها از وضعیت تك رشتهای به سمت چند رشتهای
- ارائه مشاوره تخصصی به مدیران گروههای آموزشی در حوزه برنامهریزی درسی
- تهیه و اجرای مدل استفاده از رسانههای مورد استفاده در تدریس به منظور بهبود سطح كارآمدی آنها
- طراحی و ایجاد شبكه اجتماعی مستقیم و بدون میانجی با دانشجویان به منظور آگاهی از دیدگاه آنان درباره محتوا و چگونگی ارائه برنامه درسی در گروههای مختلف آموزشی دانشگاهحوزه سه. رهبری آموزشی
- انجام مطالعات خاص در قلمرو مدیریت آموزش عالی و راهبری فرآیند رشد و بهبود عملكرد مدیران آموزشی دانشگاه با تاكید بر رشد قابلیتهای رهبری آموزشی مدیران گروهها
- فعال سازی پنلهای تخصصی متشكل از مدیران گروههای آموزشی با هدف تحقق یادگیری گروهی
- طراحی و استقرار بستر رهبری آموزشی در گروههای آموزشی با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی به روش درون زاد یا برخاسته از دل هر گروه آموزشی
- طراحی و اجرای برنامه بهسازی شایستگی برنامهریزی آموزشی و درسی مدیران گروههای آموزشی
- برنامهریزی بهبود عملكرد مدیران گروههای آموزشی بر اساس مدل « رهبری تحولی»حوزه چهار. نظارت و راهنمایی
- نظارت بر عملكرد مدیریتی مدیران گروههای آموزشی، عملكرد تدریس اعضای هیات علمی و عملكرد اجرایی مدیران و كارشناسان آموزش دانشكدهها، با هدف ارتقای توانمندیهای آنان
- فعال ساختن واحد « آموزش یاری» به منظور ارائه مشاوره تخصصی به اعضای هیات علمی تازه استخدام شده و آن دست از اعضاء كه به تشخیص دفتر نظارت و ارزیابی نیازمند مشاوره در طراحی برنامه تدریس، شیوه تدریس، تولید و بهره برداری از رسانههای آموزشی، سنجش و ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانشجویان و سایر مقولههای مرتبط با فرآیند یاددهی – یادگیری باشند.
- ارائه مشاوره به منظور بهبود فرآیندهای آموزشی براساس درخواست معاونان آموزشی دانشكدهها و مدیران گروههای آموزشی
- انتقال دانش حاصل از همكاری گروههای آموزشی و ارزیابی اعضای هیات علمی، كارشناسان و دانشجویان در خصوص برنامههای تجربه شده و تغییرات مورد نیازحوزه پنج. روابط بین الملل
- برنامهریزی به سمت یك دانشگاه برخوردار از استانداردهای جهانی در حوزه برنامههای آموزشی و درسی، زیر ساختهای آموزش، قوانین و مقررات و سایر استلزامات این تحول
- ارزیابی تطبیقی استانداردهای برنامه آموزشی رشتههای مختلف آموزشی دانشگاه با مقیاسهای بین المللی
- بازنگری و ارزشیابی از عملكرد دانشگاه در برنامه جذب دانشجوی غیرایرانی
- بازنگری و ارزشیابی از عملكرد دانشگاه در برنامه توسعه همكاریهای آموزشی و عقد قراردادهای همكاری شامل تبادل دانشجو و استاد با دانشگاههای منطقه و جهان
بدیهی است كه به جز این وظایف محوری، فرآیند برنامهریزی و تصمیم سازی در حوزه پر ازدحام معاونت آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه، از نظر گستردگی و حجم عملیات و برنامهها، وظیفههای به اقتضای شرایط و اضطرار پیش خواهد آمد كه بخشی از توان عملیاتی دفتر را صرف خود خواهد كرد.