دانشکده ها

 

چهارشنبه ۷ تیر
۱۳۹۶

3. شوال 1438


28. ژوئن 2017

رویداد تصویری


حجاب: ضرورت یا عدم ضرورت PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط Administrator   
پنج‌شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۲
فلسفه پوشش و حجاب- وجوب حجاب در قرآن-رابطه حجاب و عفاف-رابطه حجاب و آزادی 
  
 
* فلسفه پوشش و حجاب 
به نظر می‌رسد از وجوب حجاب در میان دیگر امت ها و رعایت آن به گونه‌ای نزدیک به آنچه اسلام آورده، می توان نتیجه گرفت که این سنت دینی ریشه ای در فطرت و ساختار وجودی انسان دارد و جوامع انسانی بیش و کم با اختلاف سلایقی ، پوشش را رعایت می‌کردند. 
حقیقت آن است که تاریخ بشر قبل از میلاد و پس از آن پوشش زن و مرد را نشان می‌دهد. در کتاب « تاریخ لباس » که نویسنده آن محققی آمریکایی است و تاریخ پوشاک را تا سال ۱۹۵۰ میلادی بررسی کرده است و کتابش متن درسی دانشگاهها است از هر قوم و ملتی که سخن رانده پوشش نسبتاً کامل آنها را نشان می‌دهد و لیکن زنان در هر دوره‌ای از تاریخ پوشش کاملی داشته اند. به نظر می‌رسد حیا و آزرم یکی از فلسفه‌های پوشش بوده است رعایت حیا و عفت در میان زن و مرد به تناسب آفرینش هر یک متفاوت بوده است و پوشش زنان همیشه متفاوت بوده و زنان از پوشش بیشتری استفاده می‌کرده‌اند. بنا براین می‌توان گفت پوشش و حجاب منحصراً مختص زمان ما نبوده و در طول تاریخ افراد با هر دین و عقیده‌ای از آن استفاده می‌کرده‌اند. 
*وجوب حجاب در قرآن 
در قرآن آیات مختلفی در خصوص وجوب استفاده از حجاب برای زنان وجود دارد: 
۱- آیه حجاب (آیه ۵۳ از سوره احزاب) « وَ اِذا سَألتُموُهُنَ مَتاعاً فَسئلوُهُنَ من وَرآء حِجابٍ ... و چون از ایشان متاعی می‌خواهید پس بخواهید از ایشان از ورای حجاب» که در این آیه خداوند به مومنان فرمان می‌دهد که با همسران پیامبر از ورای حجاب سخن گویند اگر چه این آیه در مورد زنان پیامبر نازل شده است اما ادامه آیه « ذلِکُم اَطهَرُ لِقُلو بِکُم وَ قُلوبِهِنََّّ ... این عمل به پاکی قلب شما و آنان نزدیکتر است» نشان می‌دهد که این قاعده و علت، عمومیت دارد و ویژه زنان پیامبر نیست چرا که نمی‌توان گفت خداوند طهارت و پاکی را برای زنان پیامبر خواسته و از دیگران دریغ می‌کند البته برای زنان پیامبر به جهت موقعیت اجتماعی آنان شدیدتر بوده است. 
۲- آیه خمار۱ (نور: ۳۱) « یا اَیُهاَ النَبیُّ قُل لِاَزواجِکَ و بَنا تِکَ وَ نِساءِ المُؤمِنین یُدنینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلابیهِنَّ ... ای پیغمبر بگو به همسرانت و دخترانت و زنان مومنان را که فرو پوشند خود را با چادرهایشان»که به زنان نحوه استفاده از حجاب را بیان می‌کند. در این آیه خداوند به زنان مؤمن دستور می‌دهد تا خود را از پوشش ممتازی برخوردار کنند. این آیه به زنان فرمان می‌دهد تا از نگاه خود بکاهند، پاکدامن باشند و زینت‌های غیر آشکار را بپوشانند همانگونه که مشابه این دستور ها به مردان داده شده که از نگاه خود بکاهند و پاکدامنی پیشه کنند. 
۳- آیه جلباب۲ (احزاب : ۵۹) «وَ قُل لِلمؤمِنات لَایُبدینَ زینَتَهُنَّ اِلاّ ما ظَهَر مِنها وَلیَضربنَ بِخُمِرهُنَّ عَلی جُیوبِهِنَّ ... آشکار نکنند زینتهای نهان خود را و باید که فرو گذارند روسری هایشان را بر گریبانهایشان»در آیه ۵۹ از سوره احزاب، خداوند به پیامبر دستور می‌دهد به همسران و دختران و زنان مؤمن فرمان دهد که جلباب به خود گیرند. 
بنا براین باید زن مسلمان چنان رفت و آمد کند که علایم وقار و عفاف از او هویدا باشد هم چنین وجود آیاتی که زنان پیر را از حجاب معاف می‌کنند (آیه ۶۱، از سوره نور) ضرورت استفاده از حجاب را روشن می‌نمایند. حاصل آن که این شبهه که پوشش دستوری دینی نیست نه با آیات قرآن سازش دارد و نه احادیث و روایات مسلم و قطعی آن را تأیید می‌کند و نه اجماع عالمان و فقیهان اسلامی.
۱- خمار: روسری 
۲- جلباب: پارچه ای است که تمام بدن را می‌پوشاند.
* رابطه حجاب و عفاف 
ممکن است فردی حجاب خود را رعایت نکند ولی فردی بسیار با ایمان باشد و بالعکس. حجاب و پوشش تنها یک تکلیف است و نشانه خصلت انسانی یعنی عفاف، در کنار این خصلت، ارزش های انسانی دیگری از قبیل دانش، خیرخواهی برای دیگران، اقامه قسط و عدل، بندگی و عبودیت پروردگار و ... وجود دارد که برای زن و مرد یکسان است و شخصیت زن و مرد با همه اینها شکل می‌گیرد و ساخته می‌شود و اگر زنی پوشش کامل دارد ولی از آگاهی و دانش بی‌بهره است یا به انسان‌ها خیانت می‌ورزد و یا تسلیم حق و حقیقت نیست یا از مسیر عدالت کناره می‌گیرد یا در برابر پروردگار خاضع نیست شخصیت کامل ندارد. بنا براین اگر کسی پوشش و حجاب را تمام شخصیت زن بداند به خطا رفته است بلکه حجاب را باید همانند سایر ارزشها در جایگاه خود بنشانیم. 
عفاف حالت درونی است و حجاب به ظاهر و شکل بر می‌گردد و تفاوت آن دو ظاهر و باطن است می‌پذیریم که ممکن است افرادی عفیف و پارسا باشند اما حجاب را به گونه‌ای که مورد توصیه شرع است دارا نباشند ولی این جدائی تا کی می‌تواند ادامه یابد؟ 
اولاً این که چون چند فرد بی حجاب، عفاف خود را حفظ می‌کنند نمی‌توان قانون را تغییر داد ثانیاً مگرمی‌توان رابطه باطن و ظاهررا نادیده انگاشت؟ ظاهرهم نشانه باطن است .متانت در سلوک و رفتار ظاهری وسنگینی درانتخاب لباس و پوشش از عفاف درونی خبری دهد. اگرچه در متون اسلامی و دینی به استفاده از رنگ خاص و مدل خاص اشاره نشده و رنگ و مدل را فرهنگ ملی و آداب و رسوم هرجامعه مشخص می‌کند اما درزمان ما بهترین نوع حجاب را چادر تعیین کرده اند. 
خلاصه این که باطن بر ظاهر اثر می‌گذارد و ظاهر نیز بر باطن تأثیر می‌گذارد ، مسأله تأثیر ظاهر بر باطن مورد تأیید اسلام است و هم دانش روان شناسی بر آن تأکید دارد. 
* رابطه حجاب و آزادی 
غالباً کسانی که خواهان یکسانی مطلق زن و مرد هستند حجاب را مانع آزادی زن تلقی می‌کنند بهتر است بپرسیم حجاب کدام آزادی را سلب می‌کند؟ آزادی بیان را؟ آزادی عقیده را یا فعالیت سیاسی را؟ حضور اجتماعی زن ممنوع نبوده بلکه مطلوب است. اگر مراد از آزادی بی بند و باری است باید بگوییم بلی حجاب آن را تحدید(محدود) می‌کند و رسالت حجاب هم همان است . اگر چه حجاب ممکن است دشواری‌هایی داشته باشد ولی چون اصل آن برای سلامت و رشد جامعه اسلامی مفید انگاشته شده باید آن را متحمل شد. 
* در این نوشتار علاوه بر قرآن کریم از کتاب آسیب شناسی حجاب نوشته مهدی مهریزی انتشارات مرکز نشر و پخش آثار روان شناسی و تربیتی استفاده شده است.

آخرین به روز رسانی ( شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۹ )
 
 
موسسه آموزش عالي صبا نشانی: ارومیه - بلوار جام جم (اول جاده بند ) پلاک 12 کد پستی: 53869-57166 تلفن: 33489067-33477176 نمابر: 33471105 كد :044